Vecka 22

Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder.





Nu känner jag äntligen att det är någon där inne. Känns som bubbel. I förrgår var det så pass att Johan kunde känna det när han höll en hand på magen!

Det bästa med att gå in i vecka 22 är att nu får jag gå direkt till förlossningen om det blir något problem och slipper alltså gå via akuten där jag känner alla.
Firade igår med att köpa våra första babykläder. jag vet att det är lite tidigt, men jag skulle byta en sak som jag fått i present och då blev det att jag köpte lite mer :) Jag lyckades iallfall att låta bli att köpa rosa grejjer! Se så söta kläder:



Och såhär "söt" är jag nu:

 


Det tar på kroppen att bli såhär tjock. Som ni ser så är jag rätt svankig, och det börjar bli tungt nu för ryggen. Har fått lov att börja öva på min hållning. Hålla in bäckenet, knipa med stjärten och ta små steg... Lite halvdrygt. Men blir det här värre så förstår jag inte hur jag ska kunna jobba fullt ut i 2 månader till.

Igår var Jenny och Selma här och hälsa på! Selma börjar redan bli en liten data-hacker


Kommentarer
Postat av: Lajkan

Vilka fina kläder! Gud vad kul!

2009-11-11 @ 19:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0