Vecka 19

Tiden har gått fort nu på slutet. Det är verkligen som det står i tidningar och böcker. Nu mår jag bara bra i min graviditet, Inget illamående. Inte så trött. Magen växer! Håret är finare. Brösten har växt, får nästan ihop till en riktig klyfta nu :) Det lyser om hela mig sa en äldre arbetskamrat. Hon såg direkt i mitt ansikte att jag är havande.

Bebisen: 

Din bebis är denna veckan 13-15 cm och väger ungefär 200 gram. Vid förlossningen väger den vanligtvis 15 gånger mer, så den kommer lägga en hel del på hullet framöver.
En av de mest fascinerande sakerna med fostrets utveckling är hjärnan. Hjärnan är ett av de första organen som bildas de första veckorna och dess abnorma storlek i förhållade till resten av kroppen under den första delen av utvecklingen visar dess stora betydelse. I vecka 19 har muskler i hela kroppen kopplats ihop med hjärnan via nervtrådar och kan därmed kontrolleras medvetet av bebisen!
Öronen står ut från huvudet, och i munnen börjar de första groddarna till barnets permanenta tänder dyka upp. Armar och ben har nu korrekt relativ storlek i förhållande till kroppen och fötterna är hela 2,5 cm långa!


Kommentarer
Postat av: Lajkan

Bra att du mår bra nu!! Jag tycker du borde överväga om du inte ska klippa en mer praktisk frisyr nu när du ska ha barn? Fundera...

2009-10-22 @ 14:32:00
Postat av: majsan

Jag håller med Lajkan. Fundera nu Elin.

Och ja det lyser om dej vännen! Skönt att allt är bra och att ditt illamående är över, saknar inte ditt ätbehov. när man lära tänka på att ha med en morot eller nått hela tiden ifall illamåendet skulle komma.. Nu längtar vi bara tills Ingrid eller Ingmar kommer ut!!

2009-10-31 @ 00:58:33
URL: http://missmaya.blogg.se/
Postat av: eLiiN

Igor var det juh!!

2009-10-31 @ 11:00:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0