Förlossningen



Tidigt på morgonen kl 05:00 den 7:e mars gick vattnet. Jag vaknade i sängen av att det bara forsade något ut mellan benen. Hade aldrig trott att det skulle komma så mycket ut! Det forsade ner på golvet hela vägen bort till toaletten. Jag väckte Johan med ett skrik: - Vattnet går!! Han ba: - va??... sen ringde vi förlossningen, men skulle åka in först under förmiddagen. lätt att somna in efter det igen.. Nu visste man ju att det var på gång. Vi hade planerat en lång mysfrukost till Vasaloppet på tv:n under förmiddagen.. Det blev inte riktigt så, lite hann vi nog se men jag försökte mest vila och sova när jag inte hade panik inför hur det skulle gå.
Vi åkte in till Förlossningen vid 10-tiden. Men vi fick åka hem igen och vänta på att värkarna skulle sätta igång.. Gick och la mig och försökte samla krafter.. Vid 17-18- tiden började jag få mer ont. Satte på mig TENS-elektroderna. Sedan blev det mer och mer tätare och intensivare värkar. När det var ca 3 minuter mellan varje värk så åkte vi in igen.
Åter till Förlossningen klockan 21:00. Nu hade jag riktigt jävla ont, och värre skulle det bli! My God! Och en sån annorlunda smärta. Inte som mens el ryggvärk som jag fått beskrivet, utan det tröck verkligen neråt som att världens största bajskorv ville komma ut.. Var vid den här tiden öppen ca 3 cm.. Vid 22:30 fick jag börja ta lustgas. Det var en otrolig lättnad. Först kändes det som en liten fylla, men jag lärde mig suga i mig det mer intensivt under natten så jag bitvis var i en drömvärd med helt sjuka hallucinationer.. Vad som helst för att komma bort från smärtan!


Början av natten, TENS, värmekudde och Lustgas

Vid 23:30 vill barnmorskan sätta till ett värkstimulerande dropp. Blir erbjuden Epidural som jag nu verkligen vill ha!! Hade innan planerat att klara förlossningen utan det. Men nu fanns det inte en sportmössa att jag skulle säga nej, Jag ville ha Allt som kunde ta bort smärtan! Var lite nervös vilken narkosläkare som skulle lägga EDA:n men som tur var var det en gammal räv som jag visste kunde sin sak. Och det var en stor lättnad när jag sedan hade både ryggbedövningen och lustgasen. Kunde nu resa mig upp och stå för att få huvudet att tränga ner lättare.
Vid 2-tiden är jag öppen 8 cm.


Pustar ut lite mellan en värk...


Johan roar sig för att hålla sig vaken

Vid 5-tiden är jag tillslut öppen 10 cm. Men huvudet inte riktigt nere ännu.
Strax efter 6-tiden får jag börja krysta. Vilket helvete!! Det var absolut det värsta jag någonsin gjort!! I början händer det inte så mycket. Men efter ca 30 minuter har jag lyckats krysta ut huvudet. Nu vrålar jag av smärta, vilket jag aldrig hade trott att jag skulle göra... Skriker jag dööööör, vill inget mer... Tar i med de sista krafterna och tillslut..

klockan 06:51 den 8 mars 2010 på Internationella kvinnodagen, så kommer hela Meja ut!!!


Vilken lättnad!
Vilken Lycka!
Äntligen!



Belöningen!!

Meja Ingrid Kristina Bodin
vikt: 3640
Längd: 51 cm


Hela nya familjen.


Den berömda brickan, Champangefrukost!


Kommentarer
Postat av: Lajkan

Vilken fin berättelse. Det var på tiden ;D

2010-03-29 @ 20:38:04
Postat av: Camilla

Åh... härligt att höra att det är fler än jag som tyckte det var ett "helvete" =) Grattis igen till en fin tjej.

2010-03-30 @ 08:49:56
URL: http://carlsteinsnystart.blogg.se/
Postat av: Elin

Tack Camilla!

Ja det var verkligen en hemsk upplevelse även om det ledde till nått väldigt bra i slutändan... Jag var som i chock 2-3 dagar efteråt för jag tyckte det var ett sånt trauma...

2010-03-30 @ 16:57:48
Postat av: Johanna

Oj ja du Elin.. Vi hade verkligen olika förlossningar... Pust jag trodde jag skulle få mer som du så jag ser det som att jag lyckades dra en vinst lott.. Men största vinsten är ju ändå att det kom ut ett litet barn som är vårat.. Du kämpa på länge din stackare synd att jag inte kunde dela med mig och ta lite av din jobbiga tid så det vart mer jämnställt med upplevelsen!



Hur går allt nu för er med lilla Meja?

Kram

2010-03-31 @ 10:15:04
URL: http://jojo.lokalen.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0